woensdag 25 oktober 2017

Ziek zijn geeft kansen

Ik ben van kleins af aan al aan het tobben met mijn gezondheid vanwege een chronische ziekte en een aantal aandoeningen. Ik heb het maar te accepteren en ben er inmiddels aan gewend. Ieder najaar is het de vraag hoe de maanden dit keer zullen gaan. Of de griepprik een goede dekking geeft of niet. Of ik om de haverklap luchtweginfecties zal hebben. Ontzettend moe zijn en veel pijn hebben is niet fijn.

Hoe vervelend het ook is, het geeft ook kansen om:

  • Na te denken of je nog gezonder kunt leven
  • Het rustiger aan te doen
  • Je te richten op het allerbelangrijkste
  • Dankbaar te zijn voor wat je hebt
  • Te reflecteren
  • Te ontspannen
  • Mindful te zijn
  • Je grenzen aan te geven

Gezonder leven
Bedenk of je wel gezond leeft. Beweeg je regelmatig? Eet & drink je gezond en gevarieerd? Heb je gezonde relaties? Dit is je kans om daarover na te denken en zo nodig je koers te wijzigen.

Rustig aan doen
Altijd vol plannen en in de hoogste versnelling? Schakel terug en probeer minder te doen. Het huishouden laten voor wat het is. Doe alleen wat echt moet gebeuren of vraag om hulp.

Je richten op het allebelangrijkste
Goed slapen, gezond eten & drinken, je lichaam goed verzorgen en als je kinderen hebt goed voor hun zorgen. Verder een beetje lummelen en rommelen in huis.

Dankbaar te zijn
Ook al gaat het eigen risico en de zorgverzekering ieder jaar omhoog, dankbaar zijn dat je in een land woont waar je toegang tot goede medicatie en zorg hebt. Met mensen om je heen die goed voor je zorgen.

Reflecteren
Als je weinig energie hebt om iets te ondernemen, ga dan zitten en reflecteer hoe het gaat in je leven. Waar sta je, wat gaat goed, wat kun je verbeteren, wat wil je nog heel graag doen. Plannen maken voor als je weer wat fitter bent.

Ontspannen
De rust hebben om boeken te lezen en tv te kijken. Alles waarbij je rustig kunt zitten en je hoeft weinig te doen om je te vermaken. Een puzzeltje maken of een stukje schrijven in je dagboek. Dat soort dingen.

Mindful te zijn
Als je weinig energie hebt, richt je dan op het hier en nu. Zit en kijk naar buiten naar de vogels in de tuin, naar de prachtige herfstkleuren en hoe de wind speelt met de bomen. Sluit je ogen en luister naar geluiden die je hoort.

Grenzen aangeven
Als mensen niets aan de buitenkant aan je zien, is het extra belangrijk om je grenzen aan te geven en te bewaken. Het lijkt immers of je alles kan. Niet doorlopen, maar ziek melden en afspraken afzeggen. Zeg het, want als ze het niet weten, kunnen ze ook geen begrip voor je hebben.

Hoe beroerd je je ook voelt. Van al deze dingen knap je mentaal enorm op en het geeft je ook de kans om je fysiek beter te doen voelen.