donderdag 1 juni 2017

Boekenlijst voor minimalisten

De laatste tijd heb ik veel boeken gelezen en herlezen. Via de app Play Store van GooglePlay kun je proefversies van boeken lezen. Voor mij is dat ideaal, want als boekenwurm verslind ik boeken, maar het wordt een dure hobby om ze allemaal aan te schaffen en de bibliotheek of kringloopwinkel heeft ook niet altijd hetgeen paraat wat je wilt hebben. Op deze manier kan ik aan veel boeken snuffelen en als ik echt meer wil lezen, kan ik altijd nog overgaan tot aanschaf. De boekenkast groeit zo ook niet al te snel dicht.

Vandaag deel ik met jullie een aantal boeken waarvan ik vind dat ze wellicht iets toe te voegen hebben op het gebied van minimalisme:

Essentialism - Greg McKeown. Dit boek is er al jaren en ik heb de proefversie gelezen. Daarin kun je de kern van het boek al vatten, al wil ik binnenkort nog graag het hele boek lezen. Als je voelt dat je heel druk bezig bent, maar nooit vooruit lijkt te komen, is dit boek echt een aanrader. In plaats van je energie op veel verschillende dingen te richten en daarmee weinig te bereiken, leer je om je energie op wat echt belangrijk is te richten en dan veel vooruitgang te boeken.

The subtle art of not giving a f*ck - Mark Manson. Lekkere titel, goed boek. Hij heeft een eigenwijze kijk op problemen en oplossingen in het leven. Mensen geven vaak veel te veel f*cks, dat wil zeggen dat ze op alle tegenslagen reageren. Het gaat er niet om dat je over je heen laat lopen, of helemaal nergens meer om geeft, maar dat je goed kijkt naar waar wat het echt waard is voor je. Dus bijvoorbeeld niet als het verkeer tegenzit door het lint gaan, maar wel als er iets met een dierbare gebeurd voor diegene in de bres springen. De "choose your battles wisely" mentaliteit zeg maar.

Don't give a fuck - Sarah Knight. De titel en inhoud lijken een beetje op het vorige boek, toch zijn het heel verschillende boeken. In dit boek gaat het erom dat je dingen waar je geen fuck om geeft laat schieten. Je gaat je hoofd uitmesten en stelt lijsten op per categorie: dingen, werk, vrienden, familie en geeft aan waar je wel en niet om geeft. Je kijkt of het in je fuck budget past, dus of je er geld, energie en tijd voor over hebt. Vooral voor perfectionistische mensen die aardig gevonden willen worden, is dit boek handig. Je leert je eigen hoofd opruimen en zonder spijt je niet meer druk maken om waar je niet om geeft.

Hygge, de Deense kunst van het leven - Meik Wiking. Dit boek gaat over Hygge, dat is de Deense mentaliteit voor het leven. Wat bij ons in Nederland dus gezelligheid is. In dit boek staan tips om meer Hygge in je leven te brengen. Ik lees het boek met een minimalistische bril op, dus voor mij is het duidelijk waarom Hygge gelukkig maakt. Je richt je namelijk op dingen die er echt toe doen: leuke dingen doen met je dierbaren, lekker eten en drinken, een warme en fijne omgeving. Er staan veel mooie plaatjes in het boek die perfect weerspiegelen waar het om draait. Echt een feel good boek om mee op de bank te kruipen met een kop thee en een dekentje.

Tot zover dit 4 tal boeken. Er zijn nog meer goede boeken met een minimalistische boodschap, maar het wordt een beetje een lang blog om ze allemaal te gaan noemen. Volgende keer een lijst met kinderboeken.