woensdag 29 maart 2017

Ruimtes beter benutten

We wonen twee jaar in ons huis. Er is een klein kamertje van ongeveer 2 bij 2 meter. Het begon als volle werkkamer met een bureau, archiefkast en twee boekenkasten.

De boekenkasten hebben we vorig jaar weggedaan, de boeken konden toen de archiefkast in. Het bureau verdween naar de kamer van mijn dochter. De kids gebruikten de kamer soms als extra ruimte om in te spelen, maar verder gebeurde er niet veel met de kamer. Het bleef een rommelige kamer, waar we heel makkelijk lege dozen en spullen die weg konden in dumpten.

Ik kreeg steeds meer behoefte aan een eigen plekje, om te creëren en te schrijven. Nu deed ik dat vaak aan de eettafel, maar als we gingen eten kon ik alles weer opruimen. En dit was ook het geval als de kinderen aan het knutselen waren. Niet heel handig....

We hebben het bureau dus weer teruggeplaatst in het kamertje samen met de knutselspullen. Het is een fijne ruimte geworden. Ik zit er graag en ook de kinderen verdwijnen er regelmatig heen om iets moois te maken.  

Mijn dochter is blij dat het bureau uit haar kamer weg is, ze heeft nu weer meer ruimte in haar kamer gekregen om te spelen. In de inbouwkast beneden is het ook minder vol, omdat de knutselspullen naar het kamertje zijn gegaan.

Kijk af en toe eens met een frisse blik naar de ruimtes in huis en in de tuin. Is er een hobby waar je ruimte voor wilt maken? Wil je een hoekje creëren om te mediteren? Vaak is er meer mogelijk dan je denkt met de ruimtes die je tot je beschikking hebt. Je hoeft niets weg te doen of in huis te halen, maar kan gebruik maken met wat je al hebt.