donderdag 2 februari 2017

Veel willen is veel moeten

Als je veel in het leven wilt doen en hebben dan moet je uiteindelijk ook veel doen en hebben (geld, tijd en energie).

Bijvoorbeeld:

  • Een aantal keer per jaar op vakantie gaan betekent dat je x uren moet werken om dat te kunnen doen;
  • Mijn kinderen kijken graag naar filmpjes over speelgoed en dan komt het wel eens voor dat ze iets willen hebben. Dan moeten ze dat maar op hun lijstje zetten en ervoor sparen;
  • Ik wil veel tijd alleen doorbrengen waardoor ik wel eens "nee" tegen mensen moet zeggen;
  • Ik wil thuis blijven omdat dat voor mijn gezin fijn is, daardoor moet ik zuinig zijn met ons budget;
  • Wij willen versneld aflossen, daardoor moeten we ook zuinig zijn met ons budget;
  • Als je een groot huis wilt bezitten betekent dat veel geld moeten hebben dus meer moeten werken en meer onderhoud moeten doen of inhuren.

Het is prima om in het leven dingen te willen doen en hebben. Maar wees je bewust van de keuze die je hebt en die je maakt. Laat het een keuze zijn die bij je past en bij je lange termijn doelen. En niet iets omdat iedereen het zo doet of omdat het zogezegd zo hoort. Want nogmaals: veel willen is veel moeten.

Er zijn wel eens mensen die zeggen: ik heb geen keuze! Ik heb geen geld of ik moet dit of dat! Vaak komt dat echter omdat ze veel willen. Even daarvoor hebben ze me dan verteld over dat ze dat jaar meerdere keren op vakantie zijn geweest of dat ze net een gloednieuwe gadget hebben gekocht. En daarna maar klagen dat ze geen geld hebben voor dit of geen tijd hebben voor dat. Als je ze er dan op wijst, dan zijn ze gepikeerd.... We hebben allemaal 24 uur per dag, neem de verantwoordelijkheid voor je eigen uren. Je hebt een keuze! Vaak kan er ook meer dan mensen denken. Tweedehands kopen en een beetje handelen scheelt zoveel ten opzichte van alles maar nieuw willen hebben.

Zelf hou ik de keuzes het liefst zo eenvoudig mogelijk. Ons gezin is een team en ieder doet waar hij of zij goed in is, wat we leuk vinden en waar we voldoening uit halen. We moeten niet zoveel omdat we tevreden zijn en niet zoveel willen.