woensdag 15 februari 2017

Tip om te stoppen met piekeren

Ik ben een dromer, een denker. En hoe fijn dit ook is, er zit ook een nadeel aan. Ik kan zaken heel lang overdenken en van alle kanten bekijken. Waardoor ik helemaal niet meer weet wat ik moet doen. Ook kan ik makkelijk vervallen in gepieker.

Daarom vandaag deze tip: schrijf alles op waar je over piekert. Dit lijkt eng en confronterend om het zo uit te schrijven, maar het zorgt ervoor dat het uit je hoofd gaat en op papier. Vervolgens markeer je met rood de zaken waar je niets mee kunt en met groen de zaken waar je wel wat mee kunt.

Je ziet op deze manier meteen wat je kan loslaten en waar je actie in kunt ondernemen. Waar je bijvoorbeeld niets mee kan is het verleden en de toekomst. Je kan het verleden niet veranderen en op de toekomst kun je je nooit helemaal voorbereiden. Hoogstens in het nu zaken aanpakken waardoor de toekomst er wel wat rooskleuriger uitziet. Richt je dus alleen op wat je nu ten positieve kan veranderen en laat de rest voor wat het is.

Waar je ook niets mee kan is wat anderen van je denken en wat jij of iemand anders heeft gezegd of gedaan en wat je daarvan vindt of anders had moeten zeggen of doen. Focus je alleen op wat je nu zegt of doet en dat dat over het algemeen positief is.

Verder had ik er dingen opstaan waar ik wel wat mee kon:

  • Hekel aan (sociale) verplichtingen: eerst leuke dingen plannen gezin de rest is bijzaak; 
  • Mijn never ending  to-do list: aanpakken die handel, loslaten en delegeren!;   
  • Pijn hebben en niet fit zijn: accepteren. Het hoort bij het leven;
  • Dat ik niet weet wat ik wil op het gebied van (vrijwilligers)werk, sport en hobby: gewoon doen en uitproberen of het wat is;
  • Besteding budget: tweedehands kopen en sparen voor wat meerwaarde oplevert in ons leven;
  • Angsten: ondanks de angst proberen om toch te doen en mild te zijn voor mezelf.

Het is niet leuk om het op te schrijven. Maar het maakt de boel wel helder en je kunt er actief mee aan de slag.