woensdag 15 februari 2017

Klusjes: van uitstellen naar aanpakken

Vandaag wat tips om je uitstelgedrag te hacken. Ik weet er alles van want ik ben een uitsteller. Dingen waar ik geen zin in heb, schuif ik graag voor mij uit. Waardoor ik nog meer tegenzin krijg. Ik kan heel overtuigend in mezelf praten waarom ik iets niet hoef te doen en waarom het best nog wel even kan wachten.

Bijvoorbeeld huishoudelijke klusjes. Ik begin er niet graag aan, maar ben ik eenmaal bezig dan tackel ik er zo nog een aantal. Mijn truc is dus om een super klein klusje eerst te doen zodat de drempel om te beginnen laag is. Bijvoorbeeld de wc schoonmaken. Daarna heb ik grote kans dat ik gemotiveerd ben om de rest ook aan te pakken. Omdat ik het resultaat gezien heb en omdat ik gewoon even tijd nodig heb om op stoom te komen.

Wat mij ook helpt is om ieder klusje op een afzonderlijk stukje oud papier te schrijven. Ik kies er eentje uit en als ik die gedaan heb kan ik het papiertje lekker doorscheuren en bij het oud papier gooien. Je ziet het aantal klusjes slinken wat heel motiverend is. Dit werkt vooral goed bij klusjes die niet zo vaak hoeven maar wel belangrijk zijn.

Ook heb ik graag een vaste dag voor klusjes zodat ik daar verder niet zo bij na hoef te denken. Op deze manier hoef je ook nooit heel veel tegelijk op 1 dag te doen, maar ben je er iedere dag een korte tijd mee bezig.

Van dingen die echt een tijd blijven liggen kun je je altijd afvragen of die wel zo belangrijk zijn om te doen. Immers, als ze echt belangrijk waren had je ze waarschijnlijk allang gedaan. Haal ze maar lekker van je to-do lijst af, dat scheelt weer.

Daarnaast zijn er klussen die niet aan jou zijn om te doen. Dingen die je niet (goed) zelf kan doen of die een ander eigenlijk hoort te doen, kun je beter delegeren. Onthou dat jij niet verantwoordelijk bent voor alle klusjes.