vrijdag 23 december 2016

5 tips om kalm te blijven in chaotische tijden

Deze tijd van het jaar vergt meer van mij dan andere tijden. Aan de ene kant heb ik de gezelligheid nodig, de lichtjes in de donkere dagen van het jaar en het samenzijn met familie. Aan de andere kant kost het me veel energie doordat alles zo chaotisch is. De kinderen zijn drukker en er is een teveel aan indrukken van mensen, feesten en versieringen.

Hoe je kunt proberen om kalm te blijven:
  1. Hou de regie in handen wat betreft de dingen die je zelf kunt invullen tijdens die periode. Ik heb goed gekeken naar wat wij als gezin nodig hebben. En zover dat kan ook gepland wat we wel en niet doen. Zo hebben we een verjaardag op 1 van de kerstdagen en naar beide ouderechtparen gaan zou dan betekenen dat we drie keer weg zouden zijn. Ik heb ze dus beide uitgenodigd om bij ons te komen eten. Op deze manier zijn we 1 keer weg en 1 keer thuis. 
  2. Als je nee denkt, zeg dan ook nee. Mijn dochter is tussen Kerst en oud & nieuw jarig. Dit jaar heb ik alleen directe familie uitgenodigd om het klein te houden. Natuurlijk komen er vragen van mensen waarom ze niet uitgenodigd zijn. Maar het voldoet om gewoon rustig uit te leggen dat je het zo doet. 
  3. Kijk niet te ver vooruit. Ga niet met je agenda op schoot zitten en stressen over wat er allemaal in staat. Vanaf half december tot half januari hebben we 7 verjaardagen waarvan 6 van directe familie zijn. Ook al zou ik willen, om sommige dingen kun je niet heen. Het komt overweldigend over, maar bekijk het gewoon 1 verjaardag per keer. 
  4. Probeer mee te bewegen. Vecht niet tegen wat je allemaal nog moet doen, maar kijk naar wat onvermijdbaar is en accepteer dat. Laat het allemaal over je heen komen, je kunt (en wilt hopelijk) niet alles controleren. 
  5. Accepteer dat je soms niet op je best bent en iets verkeerd doet. Als je dat zelf door hebt kun je daarna meteen je excuses maken als dat nodig is. Sorry zeggen als je later merkt dat je niet correct gereageerd hebt of aan het stressen bent.
Ik wens iedereen fijne dagen en een eenvoudig 2017.