donderdag 3 november 2016

Beperk de stroom aan spullen

Gezien ik al jaren aan het minimaliseren ben, verbaas ik me nog steeds over het feit dat ik toch nog regelmatig spullen heb die weg kunnen. Dit is wel eens frustrerend. Om de stroom aan spullen te beperken dacht ik: tijd voor een analyse. Ik had drie dozen en 1 zak klaarstaan voor de kringloopwinkel. Wat zat daar allemaal in?

Een groot deel bestond uit spullen die via de kinderen in huis terecht komen. Denk aan prullen die je krijgt bij de supermarkt, de tandarts, via partijtjes, traktaties etc. En dan kun je je nog voornemen dat het bij jou thuis niet gebeuren zal. Maar daar denken je kinderen anders over ;) Mijn tip is: leer jezelf en je kinderen aan om "nee dank je" te zeggen als mensen of bedrijven je iets gratis willen geven.

Een deel van de spullen heb ik zelf bij kringloopwinkels gekocht. Zoals ik al in eerdere blogs aangaf, zie ik de kringloopwinkel vaak als een soort van leenwinkel. Ik betaal een klein bedrag en gebruik de spullen en breng ze weer terug indien ik ze niet meer nodig heb. Op zich bevalt dit systeem me prima. Ik kan bijvoorbeeld goedkoop een spel aanschaffen en als de kinderen er te oud voor zijn, dan breng ik het weer terug en vervang het voor een ander spel.

Een klein deel bestond uit spullen die niet meer gebruikt worden in de keuken omdat we anders (gezonder) zijn gaan eten. Vaak zijn het dingen die maar 1 functie hebben en niet echt nuttig zijn.

Er zat 1 ding in dat ik jaren geleden nieuw heb gekocht en waar ik heel veel spijt van had. Het was speelgoed dat op batterijen werkt. Een herrie ding dat binnen no time leeg was en waar de kinderen niets mee deden. Gelukkig heb ik deze fout al jaren niet meer gemaakt, maar ik had me er nog steeds niet toe kunnen aanzetten om het weg te doen.

Laat los dat je niet altijd kunt voorkomen dat er spullen het huis binnenkomen. Richt je op wat je wel kunt doen om de stroom te beperken. In de loop der jaren veranderen interesses, groei je letterlijk of groei je een andere kant op. Dan kan het ook zijn dat spullen niet meer (bij je) passen en dat het tijd is om ze los te laten.