dinsdag 13 september 2016

De gematigde minimalist

Het is wel grappig hoe veel mensen denken over minimalisme. Vaak denken ze dat je dan alleen de noodzakelijke meubels hebt staan en witte kale muren hebt. Dat je alleen zwart draagt en maar een x aantal spullen hebt.

Misschien is minimalisme niet het goede woord. Sommigen hebben het over optimaliseren of eenvoudiger leven. Kijken naar wat essentieel is. Hoe dan ook, het is niet zomaar in een woord te vatten denk ik. En het is voor iedereen anders.

Je hebt de fanatici die zoals met alles heel principieel zijn en zich streng aan de hun zelf opgelegde regels houden. Wat prima is als zij daar gelukkig van worden.

Er zijn mensen die veel zeggen maar weinig doen. Of het alleen doen omdat het blijkbaar een trend is en het vervolgens weer laten vallen als er een nieuwe trend in zicht is. Als ze dat leuk vinden is dat fijn voor ze.

Ik zie mezelf meer als een gematigde minimalist. Zelf heb ik niet zoveel met cijfertjes om bijvoorbeeld 100 dingen te hebben. Ik hou van vrijheid en ga me niet vastleggen aan regeltjes. En soms kon ik er gaandeweg achter dat ik iets beter anders kan aanpakken enzovoorts. Het ligt soms aan de situatie wat belangrijk is. Dat mijn dochter een feestje mag geven is belangrijker dan dat er dan wel weer cadeautjes het huis binnen komen bijvoorbeeld.

Leven doe ik niet alleen maar met mijn man en kinderen en natuurlijk ben je ook verbonden met familie, vrienden, buren etc. Je eigen waarden volgen maar toch rekening houden met elkaar.

Ik heb veel witte muren in huis, maar aan enkele muren hangt wel iets wat voor ons belangrijk is. Er is meer servies dan we nodig hebben, maar ik heb het weten te beperken tot 1 kast. Er staan wat spullen her en der, maar wel unieke spullen die ons verhaal vertellen. Dit is wat ik versta onder gematigd.