dinsdag 13 september 2016

10 vragen om te stellen voor iedere aankoop

Vandaag 10 vragen om te stellen voor iedere aankoop:
  1. Heb ik het echt nodig? En zo ja, waarom?
  2. Wat gebeurd er als ik het niet koop?
  3. Indien ik het niet aanschaf, waar kan ik het geld dan voor gebruiken?
  4. Is dit een vervanging van iets of een toevoeging?
  5. Is dit een verrijking van mijn leven?
  6. Hoe is dit gemaakt?
  7. Wie heeft dit gemaakt?
  8. Kan ik het ook lenen of huren?
  9. Is het me het waard om het te onderhouden?
  10. Waar ga ik het neerzetten?
Er zijn vast nog meer vragen te bedenken. Zelf kan ik heel overtuigd zijn dat ik iets nodig heb, terwijl dat niet zo is. Zeker als ik in de kringloopwinkel ben omdat ik dat nog wel eens zie als mijn bibliotheek/ speelotheek met de mogelijkheid iets te houden. Bewustwording is belangrijk bij het koopproces.