dinsdag 2 augustus 2016

De bokashi emmer

Deze maand heb ik twee bokashi emmers gekocht en inmiddels heb ik ze een aantal weken in gebruik. Ze stonden al een tijdje op mijn lijstje.

Het is een mooi systeem. Ik gooi er het gft afval in en strooi daar iedere dag wat van het spul tussen dat helpt de boel te fermenteren. Na een paar weken kon ik het sap aftappen en mengen met water en dat gebruik ik als doping voor mijn planten. Ik had de boel eerst wel een beetje te sterk gemaakt, maar ze zijn er nog niet dood aan gegaan. Nu ik de goede verhouding weet, komt het vast helemaal goed.

Als de emmer helemaal vol is, laat ik hem een paar weken staan. Daarna kan ik wat er over is in de emmer gebruiken als compost voor de tuinplanten. Ondertussen gebruik ik de lege emmer om een nieuwe lading compost aan te maken.

Het sap wat je kunt aftappen vind ik een beetje stinken, maar de emmer zelf vind ik wel gaan. Ik ben er heel positief over en ik vind het een fijne oplossing om van je gft afval bruikbare voeding voor je planten te maken.

De gft container van de gemeente is nu helemaal leeg dus die hoef ik ook niet aan de weg te zetten. En in de toekomst als wij in deze gemeente waarschijnlijk gaan betalen per keer voor afvalverwerking is dit misschien ook nog een voordeel.