donderdag 9 juni 2016

Het leven zonder mobiele telefoon

Ooit heb ik toen ik een jaar of 20 was, de oude mobiel van mijn broertje overgenomen. Zo'n Nokia 3210 koelkastje.

Ik had een prepaid van een tientje en maakte dat in een jaar nog niet op. Ik heb hem welgeteld 1 keer gebruikt om mijn ouders te bellen dat mijn lessen fors uitliepen (meer om hun gerust te stellen). Ik werd er nauwelijks op gebeld en dat was het. Ik heb hem al jaren niet meer.

Voor mij was het prima zonder mobiele telefoon. Het was heerlijk rustig en ik kon alleen bellen of gebeld worden op de vaste telefoon. Totdat ik niet bereikbaar was toen mijn kinderen ziek waren en opgehaald moesten worden van school. Ik heb er nu eentje van iemand overgenomen. Toch handig om te hebben in bepaalde situaties.

We hebben geen vaste telefoon meer, dus ik gebruik mijn mobiel waar hij voor bedoeld is: bellen en gebeld te worden. De rest probeer ik te beperken. Het geluid en notificaties staan uit. Er staan geen spelletjes op. Wel maak ik er foto's mee omdat we geen fototoestel hebben.

Ik heb hem niet altijd bij me. Als ik kort weg ben in de buurt, dan neem ik hem niet mee. Op deze manier heb ik er profijt van, zonder dat er teveel tijd en energie opgaat aan afleidingen.