donderdag 14 april 2016

Weggeven versus verkopen

Om mijn spullen te minimaliseren zette ik ze vroeger vaak op marktplaats en vorig jaar heb ik het een en ander tijdens de vrijmarkt verkocht.

Op marktplaats ben ik al een tijdje niet meer actief. Het loopt iets minder voor mijn gevoel en mensen houden zich regelmatig niet aan afspraken: komen vaak niet opdagen of zeggen opeens af. Dit is zelfs op groepjes via social media nog wel eens het geval. Zelfs als het gratis af te halen is. Erg tijdrovend en ergerlijk wat mij betreft.

Tijdens de vrijmarkt had ik best aardig verdiend, maar ik had het voornamelijk in mijn eentje gedaan omdat mijn man er een hekel aan heeft en de kinderen hem smeerden naar het springkussen (groot gelijk hebben ze). Het was een hoop werk en het geld was voor de kinderen dus voornamelijk werd er weer speelgoed van gekocht. Dus dweilen met de kraan open wat mij betreft.

Omdat ik dit liever niet weer wilde, opperde ik om het gewoon weg te geven. Ik legde aan mijn kinderen uit dat er mensen zijn die weinig te besteden hebben en op deze manier wel iets moois kunnen krijgen. De kinderen vonden het eigenlijk een heel goed idee. Het geeft ze ook een besef van hoe goed ze het zelf getroffen hebben en ook dat ze al genoeg hebben en tevreden mogen zijn.

Gisteren heb ik iemand mooi speelgoed gegeven voor haar kind. Hoe blij je iemand dan kunt maken, ze straalde helemaal en bedankte me uitvoerig. Ik heb ook wel eens een cadeautje gekocht voor een meisje uit de buurt dat anders niets zou krijgen door omstandigheden.

Het geeft mij echt een veel beter gevoel om spullen gewoon weg te geven aan iemand die het goed kan gebruiken in plaats van te handelen. Zij blij en ik blij dus echt een win win situatie wat mij betreft.

Maak de afweging of je het geld nodig hebt, of belangrijker vindt dan energie en tijd besparen en vrijgevigheid. Ik moest me er ook even overheen zetten omdat ik in gedachten mijn vader en moeder al hoorde zeggen: maar dat heeft geld gekost en daar kun je nog zoveel voor krijgen! Maar ik heb het gewoon gedaan en er een ander blij mee gemaakt. En het voelt echt goed.