donderdag 14 januari 2016

Minder gamen

Een half jaar ben ik in de ban geweest van een online game. Voor die tijd deed ik nooit computerspelletjes (behalve in mijn jeugd af en toe). Hoewel het me veel plezier gaf, merkte ik al gauw het verslavende aspect van het spel en nog wat andere niet wenselijke zaken.

In december reflecteer ik altijd nog meer dan ik normaal gesproken al doe. Ik stelde mezelf wat vragen, bijvoorbeeld wat de grootste tijd verspiller was in het afgelopen jaar. Over het antwoord hoefde ik niet lang na te denken....

Dus bouwde ik de tijd die ik aan het spel besteedde in rap tempo af. Tot ik helemaal niet meer actief was. Op dit moment speel ik de game af en toe. Soms dagen of weken niet. Dan weer een tijdje met mate.

Wat dit me opleverde:
  • Meer tijd. Voor activiteiten waar heel mijn hart naar uitgaat. Ik las opeens een boek uit dat er al een tijdje lag;
  • Meer emoties. Ik gebruikte het spel als afleiding om mijn emoties (zoals verveling) te ontvluchten. Nu ik die emoties weer toelaat is het soms wel lastiger, maar omdat ik ze niet onderdruk kan ik kijken waar ze vandaan komen en ermee omgaan; 
  • Betere focus op alle gebieden. Ik weet weer waar mijn prioriteiten liggen; 
  • Meer daadkracht. Ik stel minder uit, wat ik wil doen is zo gedaan;
  • Betere concentratie. Ik kan me beter concentreren op waar ik mee bezig ben want minder afleiding;
  • Meer creativiteit. Ik merk dat ik meer creatieve idee├źn krijg;
  • Betere relaties. Omdat ik me niet meer laat afleiden door de online game, heb ik aandacht voor anderen en dus ook beter contact met anderen; 
  • Betere gezondheid. Minder gamen zorgt ervoor dat ik actiever ben en minder in een slechte houding op de bank zit. 

Ik kan het iedereen aanraden om te minderen met online gamen. Hoewel het in het begin erg ongemakkelijk is. Stel jezelf de juiste vragen om achter je motivatie te komen om te stoppen. En hou dat helder voor ogen. Bouw het stapje voor stapje af in een lekker tempo.