maandag 11 mei 2015

Cadeaus wegdoen zonder schuldgevoel

Minimaliseren is nooit af, het blijft een proces. In de loop van de tijd komen er allerlei spullen het huis binnen. Vooral met feestelijke gebeurtenissen in de vorm van cadeaus. Lastig dit soort spullen. Je hebt het zelf niet gekocht en hebt snel een schuldgevoel als je het weg wilt doen.

Door cadeaus in te delen in een categorie weet je beter wat je ermee moet is mijn ervaring. Ik hanteer 3 categorie├źn:

1. Passende cadeaus. Iemand geeft een cadeau waarover nagedacht is. Ze hebben aan je gevraagd wat je wilt hebben of weten wat je nodig hebt en bij je past. Ze geven niet iets wat ze zelf leuk vinden, maar hebben iets gekozen waar jij warm voor loopt. Dit is natuurlijk helemaal top.
2. Niet passende cadeaus met goede bedoeling. Neem dit cadeau aan en bedank diegene voor het cadeau. Onthou dat de intentie van die persoon goed is. Vaak zijn het cadeaus in de stijl van de gever. Vervolgens ligt de bal bij jou wat je ermee wilt doen. Misschien kun je het aan iemand geven waarvan je zeker weet dat het gewaardeerd wordt. Wil niemand het hebben dan is er altijd nog de kringloopwinkel. Wees eerlijk: vroeg of laat gaan zulke cadeaus toch de deur uit, dus beter vroeg dan laat. Probeer schuldgevoel los te laten hoe lastig dit ook is. 
3. Cadeaus met dubieuze bedoeling. Bijvoorbeeld iets dat gegeven wordt en vervolgens wordt er gezegd dat je het niet weg mag doen. Neem zo'n cadeau bij voorkeur niet aan want het is een manipulatie. Ook cadeaus die je kwetsen: neem ze niet aan of doe ze meteen weg.

Nu is er nog een optie namelijk dat je geen cadeau krijgt. Ze kunnen dit vergeten zijn of bewust niets meegenomen hebben. Dit klinkt niet heel nadenkend of aardig. Maar het hoeft niets te betekenen. Het staat vrij om wel of geen cadeau te geven, dus maak er geen halszaak van. Ik vind het als minimalist fijner om geen cadeau te krijgen dan een cadeau uit categorie 3, 2 (en zelfs vaak 1 want ik ben tevreden met wat ik heb). Ik zeg er vaak ook bij als ik een feestje heb dat ze niets mee hoeven te nemen. Of ze dat doen staat wederom vrij.

Een cadeau zegt iets over de gever en ook over hoe de gever over jou denkt. Mijn tip bij categorie 3 is dan ook: neem de relatie met die persoon onder de loep. Als iemand je probeert te manipuleren of je bewust kwetst dan is er iets niet in de haak. Dan moet je je afvragen of mensen jou en je leefstijl wel accepteren. En of ze nog wel in je leven passen.

PS Ik moest opeens denken aan een stukje van The Big Bang Theory. Penny krijgt een "klein dingetje" cadeau van Amy. Ongemakkelijk en heel herkenbaar :)
https://www.youtube.com/watch?v=Pyah6liUpM8
https://www.youtube.com/watch?v=ukRH441ZwMY