donderdag 16 april 2015

Speelgoed minimaliseren: ken je kind

Sinds ik verhuisd ben, is er weer speelgoed het huis binnengekomen. Voornamelijk door visite. Om te bepalen wat we kunnen minimaliseren heb ik een top 3 gemaakt van speelgoed waar de kinderen goed mee spelen.

Top 3 speelgoed zoon: 
  1. Spelletjes: bordspel, kaartspel, puzzel, computerspelletjes
  2. Duplo/ LEGO
  3. Playmobil
Top 3 speelgoed dochter:
  1. Teken & knutselspullen
  2. Buitenspeelgoed zoals fiets, bal, springtouw
  3. Poppen die je kunt aankleden/ veranderen
Verder lezen ze graag en zijn er wat lievelingsknuffels. 

Er zijn dingen die ze af en toe pakken en een heleboel dingen waar ze nooit mee spelen. Mijn zoon is niet van de auto's bijvoorbeeld. Behalve als hij het uit elkaar kan halen zoals een LEGO auto. 

Als ik naar mijn lijstje hierboven kijk valt me op: hoe minder iets "vast" ligt, hoe leuker ze het vinden. Ze gebruiken graag hun fantasie: ze maken een winkeltje of verzinnen een spelletje. Ze worden graag uitgedaagd om oplossingen te bedenken. En het zijn dingen die je ook met anderen samen kunt doen. 

Ik ga me focussen op hun top 3. Mijn dochter heeft zelf al bakken vol uitgezocht waar ze niet meer mee speelt. Tijd om het weg te doen. De vrijmarkt is in aantocht, maar als je het geld kunt missen: geef het weg aan iemand die het kan en wil gebruiken. Het voordeel daarvan is dat het je niet al te veel tijd en energie kost en je doet er een ander een plezier mee.