zaterdag 25 april 2015

Kleding minimaliseren

Een uitdaging voor mij deze week: het minimaliseren van kleding. Ik heb niet veel in de kast liggen, maar het meeste wat ik heb, is het net niet. Ik durfde het echter niet weg te doen, bang dat ik het ooit nog eens nodig zal hebben.

Verander dat ooit maar in nooit. Tijd om de boel uit te zoeken, weg te doen of te vervangen.

Wil ik kleding bewaren, dan moet het voor mij aan de volgende voorwaarden voldoen:
  1. Het past goed
  2. Het is heel
  3. Het is schoon
  4. Het is van een natuurlijke materiaalsoort gemaakt
  5. Het is goed te combineren
  6. Het is compleet
  7. Het is eenvoudig
  8. Het is tijdloos
  9. Ik vind het mooi
Kleding die niet lekker zit, door de pasvorm of het materiaal gaat in de zak. Juist kleding die lang mooi blijft, is vaak van een synthetische stof gemaakt. Ik heb daar een hekel aan omdat het niet ademt. Kleding van katoen of bamboe vind ik veel fijner. 

Kleding die stuk is kun je eventueel nog repareren als dat de moeite waard is. Als het echt onmisbaar is, kun je het vervangen.

Een sok zonder wederhelft gaat weg, tenzij ik diezelfde kleur nog heb. Kan mijn dochter van die ene sok een sokpop maken ;) 

Ik heb wat setjes die best leuk zijn, maar bijna niet te combineren zijn. In feite heb je daar ook weinig aan, want als er 1 deel in de was zit, kun je het andere deel ook niet aantrekken.

En heel persoonlijk, maar ik hou niet zo van tierlantijnen. Ik heb wel wat feestkleding voor kerst en dergelijke, maar dat gebruik ik hooguit maar een paar keer per jaar. Zonde eigenlijk. Verder draag ik geen make-up en weinig sieraden.

Mijn kloffie iedere dag: een normale broek en basic shirt met een sjaaltje (omdat ik snel een koude nek heb). Heel eenvoudig, ik hoef niet na te denken over wat ik aan moet trekken.

Wat betreft schoenen: ik heb maar een aantal paar van goede kwaliteit. Favoriet zijn laarzen zonder hak. Ik hou niet van hakken, sta liever stevig in mijn schoenen.

Er is veel kleding in de zak gegaan welke niet aan mijn eisen voldeed. Ook duurdere kleding, maar als ik het toch niet draag, kan ik er beter een ander blij mee maken. Eventueel kan ik dit nog verkopen, maar dat kost ook tijd om te managen. En een aantal onmisbare items heb ik vervangen.

De kledingkasten van de kinderen en buitenkleding heb ik ook maar meteen onder handen genomen. Zo alles bij elkaar ruimt het weer lekker op.