zondag 19 april 2015

Doelen 2015: maanddoelen

Ik ben geneigd om teveel hooi op mijn vork te nemen. Een hele grote lijst te maken met doelen die ik wil bereiken, dingen die ik wil doen enzovoorts.

Maar eigenlijk vind ik het prettiger om in alle rust te kunnen werken aan 1 doel, daarom ben ik met maanddoelen begonnen. Voor 2015 heb ik gewoon alle maanden opgeschreven en per maand een doel opgeschreven. En dan zo concreet mogelijk.

Het fijne eraan is dat je een kort lijstje hebt met doelen en dat is heel overzichtelijk. Ik kijk er regelmatig naar. Soms zie ik iets staan waarvan ik denk: dat is niet haalbaar/ dit past niet bij me, en dan pas ik het lijstje weer aan. Ik vind het fijn om echt een maand lang bezig te zijn met 1 ding. Met iets dat belangrijk voor mij is.

Het is natuurlijk heel verleidelijk om meer te willen, bijvoorbeeld door weekdoelen of dagdoelen te maken of zoiets. Maar dan leg je zoveel druk op jezelf, bovendien is het geen wedstrijdje. En 1 doel per maand betekent wel dat je per jaar aan 12 dingen bewust hebt gewerkt.

Deze maand ben ik bezig met het elimineren van junk-mail. Fysieke junk-mail zoals ongewenste post, maar ook wat je aan media op je af krijgt.

Dus hebben we een nee-nee sticker geplakt op de brievenbus en gaat ongewenste post retour afzender. Ongewenste e-mail wordt geblokkeerd. Het nieuws volg ik al maanden niet meer, toch komt er via social media nog van alles binnen. Het werkt om te minderen met social media en om bepaalde mensen/ berichten uit te schakelen.

Volgende maand staat het verpotten van mijn moestuinplantjes op  het programma. Ze staan nu te ontkiemen en sommige plantjes beginnen al te groeien. Erg leuk om ze te verzorgen en ze te zien groeien. Ik word hier zo blij van!