vrijdag 10 oktober 2014

Geen nieuws volgen

Ik volg al een tijdje bewust niet het wereldnieuws. Dus geen landelijke kranten, geen journaal en ook online niet.

Daarvoor keek ik iedere dag wel een aantal keer het nieuws om op de hoogte te blijven. Meeleven, het erover hebben met anderen. Tot ik me afvroeg: waarom doe ik dit?

Ik werd er niet vrolijker van. Ik ben misschien wel te gevoelig en wil de hele wereld op mijn schouders nemen. Erge dingen blijven lang in mijn gedachten hangen en dan voel ik me machteloos.

Ook komt het me voor dat er veel ellende wordt weergegeven, terwijl er voornamelijk fijne dingen gebeuren waar je niets van hoort. Het meeste nieuws heeft een hoog sensatiegehalte. De wereld is een gevaarlijke plek, je hoort alleen het meest extreme. De verhouding is zoek en je krijgt er een heel verwrongen beeld van.  

De wereld is ook een prachtige plek. Ieder moment gebeuren er tal van gewone en mooie dingen. Ook kleine dingen waar je niets van hoort. Terwijl dat toch net zo wonderbaarlijk is? Maar ja, dat is geen nieuws. Het moet eruit springen. Er zijn initiatieven die goed nieuws brengen. Als tegenwicht voor al het slechte nieuws.

De krant uit mijn regio volg ik soms wel. In die weekbladen is meer evenwicht. Met dit nieuws kan ik ook wat. Het heeft betrekking op mijn directe omgeving.

Het valt nog niet mee om het wereldnieuws niet te volgen. Want zit je op social media, dan krijg je er al snel wat van mee door berichtjes van anderen. Ook hebben dierbaren het er vaak automatisch over in een gesprek.

Maar het meeste mis ik gelukkig. En ik zou niet anders meer willen. Probeer het ook eens een tijdje en kijk of het je bevalt.