donderdag 30 april 2015

Thuisblijven tijdens de vakantie

In deze tijd hoor ik vaak mensen aan elkaar vragen: waar gaan jullie heen op vakantie? Leuk om deze gesprekken te horen en de verwachtingen die ze hebben over hun vakantie.

Ik vind het voor anderen heel fijn en gun het ze van harte. Maar ben zelf al sinds 2008 niet meer op vakantie geweest. Niet uit noodzaak, maar gewoon omdat ik er geen behoefte aan heb. Ook mijn man vindt het prima zo. Na de geboorte van ons eerste kind sloegen we een jaartje vakantie over. En dat beviel ons eigenlijk wel.

Ik merk wel dat we uit de toon vallen. Je hoort op vakantie te gaan en als je dat niet doet, dan pas je eigenlijk niet zo in het sociale plaatje. Dat heb ik genoeg gemerkt, het levert vaak een discussie op als wij antwoorden niet op vakantie te gaan.

Ik zie vooral voordelen, ben een huismus. Graag in en om het huis te vinden en in onze eigen gemeente met zijn water, weilanden en molens. Graag in de buurt van alle dierbaren van wie ik hou. Graag slapen in mijn eigen allergeen vrije bedje.

Maar ook zie ik het nut niet van binnen 1 week of meer weken honderden of zelfs duizenden euro's uit te geven. Het zijn niet alleen de kosten van een verblijf en vervoer, maar ook daar maak je nog allerlei kosten. Daar kan ik wel een paar maanden huur of hypotheek van betalen. Ik vind dat gewoon zonde voor iets waar ik blijkbaar minder plezier aan beleef dan de gemiddelde mens.

En dus blijven we hier, gaan wel eens een dagje uit. De vakantie is echt vakantie. We hoeven en moeten niets. We kunnen lekker uitrusten en bijkomen. Of juist op ons gemak dingen aanpakken die normaal gesproken blijven liggen. We wandelen, maken een fietstocht of pakken de auto en gaan naar het bos of strand. Een enkel keertje naar iets commercieels zoals bioscoop of pretpark. Door dit niet te vaak te doen blijft het ook leuk en speciaal. Met beide benen op de grond in ons eigen tempo. Geen planning en geen stress. Geen files, geen drukte en geen massa's mensen om ons heen.

Wij zijn er tevreden mee en de kinderen zijn gelukkig. Dit is onze vakantie. En we genieten ervan :)