woensdag 9 juli 2014

Keuken minimaliseren 2: apparatuur

Er is zoveel te minimaliseren in de keuken. Naast plastic spullen, kun je ook heel goed minimaliseren op het gebied van apparaten.

Wat heb je echt nodig is de vraag? Of misschien een betere vraag: wat gebruik je echt? Er is geen eenduidig antwoord op deze vraag. Wat de een onmisbaar vindt, is voor de ander totaal overbodig.

Voor mij is een afwasmachine echt een uitkomst. Door een aantal allergie├źn is het zeer onprettig om met mijn handen in water te zitten, zeker als daar ook nog schoonmaakmiddelen in zitten. Tegen de binnenkant van schoonmaakhandschoenen kunnen mijn handen ook niet. Dus op dat gebied  doe ik geen concessies.

Verder vind ik een koelkast en oven met gaskookplaat natuurlijk prettig. Daarnaast nog een simpel koffiezetapparaat en een waterkoker. Deze laatste wil ik als hij stuk gaat vervangen door een fluitketel. Ik drink zoveel thee dat mijn waterkokers nooit lang meegaan (ondanks dat ik ze ontkalk). Bovendien kan een fluitketel gewoon op de gaskookplaat.

Dingen die wij al hebben weggedaan:
- Tosti apparaat. Ik vind het net zo makkelijk om even in een koekenpan een broodje te keren.
- Wafelijzer. Deze werd zelden gebruikt.
- Gourmet set. Deze gebruikten wij hooguit 1 keer per jaar met de feestdagen. En werd ik beroerd van de vieze lucht in huis. Weg ermee!
- Frituurpan. Als je hem hebt, dan gebruik je hem ook. Vieze lucht in huis, al kun je ook buiten frituren.

Er zijn apparaten waar we al helemaal nooit aan begonnen zijn. Zoals een dure koffiemachine met speciale cups of pads, ijsmaker, broodbakmachine, keukenmachine enzovoorts. Sapjes persen we handmatig met een eenvoudige sinaasappel pers.

Ondanks dat andere familieleden het wel in hun bezit hebben. Het gaat erom wat jij echt belangrijk vindt in de keuken. Denk daaraan :)